Kuva

Kuva

keskiviikko 2. toukokuuta 2018

Uusi kuntoutussuunnitelma

Eilen saavuin taas loppuviikoksi takaisin osastolle. Eli perjantaina kotiin iltapäivällä. Melkoista ravaamistahan tää on ollut nyt mutta mieluusti olin kotona kuitenkin vappuaattoillan ja vappupäivän, vaikka ei meillä mitään ihmeempää ohjelmaa nyt perheenä ollutkaan. Grillata piti mutta ei nyt sää kuitenkaan eilen ihan sallinut tätä suunnitelmaa :)

Tänään oli taas lääkärikierto ja mun asioista oli palaveerattu moniammatillisessa kuntoutuspalaverissa ennen tätä. Mulle tullaan nyt kuntoutussuunnitelmassa suosittelemaan allasterapiaa 2 x viikossa, fysioterapiaa 1 x viikossa ja myös laitoskuntoutusta ja näitä haen Kelasta.

Itse asiassa nyt viikonloppuna jo kotona  väsäsinkin totaalilepäämisen lisäksi sekä kuntoutus- että hoitotukihakemukset Kelaan, ovatpa sitten valmiina, kun täältä osastolta Kelaan kuntoutussuunnitelma lähetetään. Hirveä homma, kun perustelee ja kirjoittaa tarkasti kaikki asiat ja kertoo eri kohdissa, mitä mun arki on ja missä tarvitsen apua... Mulla tulee väkisinkin aina monia lisätietosivuja hakemuksen liitteeksi. Ja kun siinä joutuu kököttämään tietokoneen edessä + kun mulla nyt ei ihan helppoa ole myöskään nyt näillä käsillä kirjoittaminen, niin oli melkoinen työ noissa kyllä. Mutta tein ne, koska oli vaan pakko, muuten mulla loppuisi hoitotuki ja kuntoutus myös.

Kuntoutussuunnitelma kirjoitetaan nyt seuraavaksi vuodeksi. Ei pidemmäksi aikaa, koska mun tilanne on sellainen, että se elää jo vuodenkin aikana usein aika paljon - ainakin, jos miettii, miten aiemmin on mennyt. On siis epästabiili tilanne... Jatkohoito oli nyt mietitty niin, että kun nivelten tilanne on mitä on ja mulla useampikin ortopedi seuraa ja miettii tai tulee miettimään eri nivelten kuvioita, niin seuranta on jatkossa lähinnä kirurgialla.

Fysiatrian polille ei nyt fysiatrille tule erikseen käyntejä, ellei tilanne sitä vaadi, vaan sitten vuoden päästä täällä kuntoutusosastolla taas laaditaan uusi kuntoutussuunnitelma lyhyen jakson aikana. Tämä on kyllä mun mielestä todella hyvä asia, koska aina on parempi, että monisyistä kokonaistilannetta ja koko liikunta- ja toimintakykyä tarkkaillaan useamman päivän aikana eri tilanteissa kuin että yksi lääkäri kirjoittaisi koko suunnitelman lyhyen vastaanottokäynnin perusteella, jossa potilaan kokonaistilanteesta saattaa pahimmassa tilanteessa selvitä vain pintaraapaisu, jos oikein huonosti käy. Kuntoutusylilääkäri on itsekin fysiatri ja erikoistuvakin erikoistuu fysiatriaan, joten fysiatrit täällä osastollakin mun tutkimisesta ovat vastanneet :) Erittäin asiantuntevia ja potilaslähtöisiä, inhimillisiä ja mukavia ihmisiä molemmat, täytyy sanoa. (Kuten on muukin osaston henkilökunta ja fyssarin ohjauksessakin on ollut nyt taas sopivan haastavaa ja hauskaa :))

Olen nyt siis hyvissä käsissä joka suunnalla, niin lääkäreiden kuin fysioterapeuttienkin osalta ja mulla on luottavainen, hyvä olo tulevasta, kunhan Kela nyt vain jatkaa mun kuntoutusta. Toivotaan, että haettavat asiat menevät läpi. Mua kannatellaan ja pyritään auttamaan ja tukemaan tässä ympärillä niin paljon kuin on mahdollista. Olen toki itsekin pitänyt mun motivaatiosta, asenteesta, hoidosta ja kuntoutuksesta huolta ja tuonut koko ajan esiin omia toiveita, tarpeita ja tavoitteita, mikä on auttanut mun ja hoitavien henkilöiden välistä vuoropuhelua myös mutta tästä huolimatta ympärillä on myös hyvä tiimi.

Perhe ja läheisimmät ihmiset myös auttavat ja tukevat mua kaikin tavoin, mikä on äärimmäisen tärkeää ja hienoa. Erityisesti mies ja isovanhemmat, erityisesti mun äiti ja isä eli mummi ja ukki, ovat auttaneet arjessa nyt koko kevään aivan valtavasti ja hienosti. Lapset ovat rakkaita ja läsnä, ja osaavat hekin jo olla avuksi, ovathan he tottuneet näihin mun kuvioihin ajan mittaan, ne ovat heillekin arkea. Kiitän näitä kaikkia edellä mainittuja ihmisiä aivan erikseen. Samoin tietyt vertaiset... Kiitos teille, kaikki rakkaat ❤ Tukenne ja apunne on ollut ja on yhä korvaamatonta.

Vaikka epäselvyyksiä onkin ja vaikka koko ajan tuntuu riittävän kipuja ja vaikeita nivelten ongelmia, elän elämää koko ajan eteenpäin, päivä kerrallaan. Mahdollisimman hyvällä fiiliksellä, itsestä ja sitä kautta myös muista huolta pitäen, oikeudenmukaisuuden puolesta taistellen.


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Toivottavasti blogilla oli hyvä kiinteyttävä vaikutus tai se säväytti muuten jollakin tavalla! ;) Jokainen kommentti ja mielipide on arvokas, mutta en kuitenkaan julkaise asiattomia ja provosoivia kommentteja, joilla ei selkeästi ole muuta tarkoitusta kuin yrittää aiheuttaa mielipahaa joko minulle tai muille blogin lukijoille. Mietithän ensin, mitä kirjoitat. Arvostan eniten kommentteja, jotka annetaan reilusti ja avoimesti omalla nimellä ja tällaiset kommentit tulevat varmemmin julkaistuiksi.