Kuva

Kuva

tiistai 25. marraskuuta 2014

Ja vielä kuntoutuksesta

Jos eilen oli vähän vetreämpi päivä, niin tänään olikin taas aamulla aikamoista lonkkakipuilua ja jäykkää meininkiä. Niinpä kesti taas aika pitkään ennen kuin pääsin ylös sängystä. Hirveän väsynytkin oon ollut koko päivän, enkä ymmärrä, miksi. Ehkä mä kuitenkin taas eilen touhotin liikaa, kun vielä päivällä ja illallakin tein kaikenlaista? Se on niin häilyvä se raja, mikä on sopivasti ja mikä liikaa mun tapauksessa eikä välttämättä aina ennakoitavissakaan. Ei, vaikka yleensä kroppa kyllä kertoo aika nopeastikin jollakin tavalla, mikä on liikaa. Huomenna on taas kuitenkin uusi päivä, joten ei vaivuta synkkyyteen!

Sain tänään vastauksen Peurungasta, jonne olin eilen laittanut meiliä kuntoutusasioihin liittyen. Kyselin meilissäni vähän tarkennuksia siihen, miten prosessi kuntoutukseen pääsemiseksi etenee, koska muutama juttu oli mulla edelleen epäselvänä. Eivät kuntoutusasiat todellakaan mitään itsestäänselviä juttuja ole, jos ei oo vastaavista (paitsi Aslakin osalta) kokemusta :) Suomessa vielä kun on niin monia eri reittejä hakeutua tai edes päästä kuntoutukseen...

Elikkä tosissaan (hah, oli pakko, hyvä Kissi Vähä-Hiilari!) niin se siis menee, ettei mun tässä vaiheessa tarvitse kuntoutukseen hakea, vaan sen sairaanhoitopiirin maksusitoumuksen kautta kuntoutukseen pääsee ilman erillistä hakemusta. Kelan kuntoutus olisi ja on sitten eri juttu. Usein kuulemma kuntoutuspaikkaan lähetetyn maksusitoumuksen ohesta kuitenkin puuttuu lääkärinlausunto... No just, niinpä tietysti. 

Mä tietysti toivon, että ortopedi sen lausunnon myös mukaan laittaisi, tosin ei kyllä ollut viimeksi puhelimessa mistään lausunnosta puhetta. Toisaalta, eikös kuntouttavan tahon ole vähän vaikeaa suunnitella kullekin sopivaa kuntoutusta, jos mukana ei menisi mitään ennakkotietoa kuntoutettavan henkilön tilanteesta ja vammoista? Mä en siis käsitä, miksi se lausunto unohdetaan tai sitä ei jostakin muusta syystä tehdä :D Sairausloman jatkumisesta mulla vaan oli ortopedin kanssa puhetta. Sekin paperi on todennäköisesti B-lausunto, mutten usko, että sellainen on tarpeeksi kattava kuntoutuksen esitiedoiksi. 

Joka tapauksessa, jos lausuntoa ei maksusitoumuksen mukana oo ollut, kuntoutustoimistosta otetaan yhteyttä ja lähetetään kotiin palautuskuori, jolla lausunnon voi heille postittaa. Sitten Peurungassa lääkärit käyvät lausunnon läpi ja kun tilanne on selvä (ilmeisesti miettivät, minkätyyppinen kuntoutus juuri mulle kyseeseen tulee ym. asiat), lähetetään n. kuukautta ennen kuntoutuksen alkamista kutsu kotiin. On vähän yksinkertaisempi prosessi mitä Kelan kuntoutuksen suhteen, mikä on tietysti hyvä juttu mun kannalta.

Huomenna oon menossa oman työterveyslääkärin luokse taas "tilannekatsausta" varten. Siellä todennäköisesti kirjoitetaan myös lausunto kuntoutustuen jatkoon. Mietin tässä, että tuohan olisi varmaan ihan hyvä lausunto Peurunkaankin lähetettäväksi, sillä työterveyslääkäri on aiemminkin kirjoittanut kattavia, hyvin perusteltuja ja kuvaavia lausuntoja mun tilanteesta. Ortopedin lausunnot ovat lyhyen ytimekkäitä ja toteavia, ei niissä ylimääräisiä kerrota ja jaaritella, vaikka asiaa kaikki teksti aina onkin :) No, voihan sitä pyytää vaikka sekä työterveyslääkäriltä että ortopedilta molemmilta nuo lausunnot, jos on tarpeen. Toinen näkee tilanteen erityisesti työkyvyn tai -kyvyttömyyden sekä arkipäivän haasteiden ja toimintakyvyn kannalta kokonaisuutena ja toinen erityisesti juuri lonkkien/jalkojen toimintakyvyn, vikojen sekä liikkumisen kannalta. Molempien näkemykset tietysti täydentävät toisiaan.

Saas nyt nähdä sitten, oonko kuntoutuksessa vielä ennen joulua (epäilen vahvasti etten oo) vai meneekö ajankohta vasta ensi vuoden puolelle. Toki toivoisin pääseväni mahdollisimman pian, mutta tällä välillä jatkan tietty myös jo pitkään käymässäni fysioterapiassa ja harjoittelen muutenkin niin paljon kuin vaan kulloinkin pystyn. Kunhan nyt pysyy vaan terveenä... siis erossa flunssista! Vielä on muutama antibioottitabletti otettavana tämän viimeisimmän silmä-poskiontelotaudin jäljiltä.


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Toivottavasti blogilla oli hyvä kiinteyttävä vaikutus tai se säväytti muuten jollakin tavalla! ;) Jokainen kommentti ja mielipide on arvokas, mutta en kuitenkaan julkaise asiattomia ja provosoivia kommentteja, joilla ei selkeästi ole muuta tarkoitusta kuin yrittää aiheuttaa mielipahaa joko minulle tai muille blogin lukijoille. Mietithän ensin, mitä kirjoitat. Arvostan eniten kommentteja, jotka annetaan reilusti ja avoimesti omalla nimellä ja tällaiset kommentit tulevat varmemmin julkaistuiksi.