Kuva

Kuva

sunnuntai 27. huhtikuuta 2014

Saisko olla nakkisormia?

Ei huvittaisi kertoilla mistään negatiivisista jutuista, koska kaiken kaikkiaan viikonloppu on ollut tosi upea ja ihana. Ystäviä, sukulaisia, aurinkoa, musiikkia :) Nyt on ollut mahtavia kevätpäiviä ja kaikkea kivaa on muutenkin lähiaikoina tiedossa... 

Kevään ihanuuden keskellä on silti todettava, että lonkan tilanne ja mun liikkuminen erityisesti on pysynyt tasaisen hitaana ja liikkuminen sattuu + tämän lisäksi mulle ilmestyi ihan yhtäkkiä uusi vaiva perjantaina: vasemman käden pikkurilli ja nimetön sormi puutuivat ja lisäksi puoli kämmentä tuntuu turralta. Oikeassa kädessäkin on lievää puutumista pikkurillin ja nimettömän päissä mutta ei läheskään samanlaista mitä vasemmassa kädessä.

Olen kysellyt neuvoja tilanteeseen ystäviltä ja tutuilta ja syitä ja ratkaisuja on mietitty oikein urakallakin. Mun oma veikkaus on, että kaikki vaikuttaa kaikkeen ja kroppa taitaa olla kokonaisvaltaisesti jumissa kaikista tapahtuneista muutoksista ja asioista...

Ensinnäkin, kepin tai keppien kanssa oon kulkenut jo monta kuukautta. Nyt leikkauksen jälkeen vielä enemmän tietysti kuin aiemmin, siis käytännössä koko ajan lukuunottamatta välillä ottamiani haparoivia askeleita ilman tukea. Varmasti mulla on ranteet, kämmenet, kyynärpäät, hartiat ja niska jumissa ja erityisesti just tuo vasen puoli, kun sen puolen keppiin tukeudun enemmän. 

Mä en pysty nukkumaan vieläkään kuin selälläni, koska kyljelle kääntyminen (siis terveelle puolelle kääntyminen, leikatulle puolelle ei kärsisi muutenkaan kääntyä) sattuu liikaa. Näiden lisäksi jalan pituuden muuttuminen vaikuttaa kaikkeen - kävelyyn, lantioon, selkään, ryhtiin... Ja kun liikeradat on vielä muutenkin muuttuneet, on lihakset ja kudokset aika ihmeissään kaikesta. Kroppa tajuaa muutokset varmaan vasta näin pikkuhiljaa, viiveellä.

Ihan luonnollisia, järkeenkäypiä selityksiä puutumiseen, vai mitä?! En mä tästä oireesta sinänsä huolestunut ole, mutta ärsyttäväähän se on kun käsistä tuntuu voimat heikkenevän ja nuo vasurin sormet tuntuvat nakeilta, kihelmöivät ja ovat oudot... En pysty tarttumaan sillä kädellä kunnolla tavaroihin. Osasin odottaa, että kroppa saattaa heittäytyä selän ja lantion osalta hankalaksi leikkauksen jälkeen mutta ihan heti en mitään käsi- tai hermopinneongelmia odottanut kuitenkaan.

Huomenna täytyy soitella työterveyteen taas kerran ja tällä kertaa varailla fyssarille aikaa. Josko hän katsoisi samalla tätä mun koko kropan tilannetta kävelyn hankaluudesta ihan sormien tilanteeseen saakka... Ja no, jos ei helpotusta tilanteeseen meinaa löytyä tai vaiva vielä pahenee, niin seuraava osoite lienee lääkärin vastaanotto. Äh, kaikenlaista oheisvaivaa sitä pitääkin ilmetä, ärrinmurrin!


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Toivottavasti blogilla oli hyvä kiinteyttävä vaikutus tai se säväytti muuten jollakin tavalla! ;) Jokainen kommentti ja mielipide on arvokas, mutta en kuitenkaan julkaise asiattomia ja provosoivia kommentteja, joilla ei selkeästi ole muuta tarkoitusta kuin yrittää aiheuttaa mielipahaa joko minulle tai muille blogin lukijoille. Mietithän ensin, mitä kirjoitat. Arvostan eniten kommentteja, jotka annetaan reilusti ja avoimesti omalla nimellä ja tällaiset kommentit tulevat varmemmin julkaistuiksi.