Kuva

Kuva

lauantai 13. toukokuuta 2017

Vahvat keuhkot ja muuta kuntoutusasiaa

Palataanpa välillä taas mun vointiin ja kuntoutukseen liittyviin kuulumisiin.

Altaalla en ollut tällä viikolla mutta "kuivafysioterapiassa" saatiin tehtyä loput Kelan vaatimat testaukset. Näitä testauksia on ripoteltu useaan eri käyntiin, koska en pystyisi - enkä ehtisikään - niitä yhden fysioterapia-ajan aikana tekemään. On testattu mm. tasapainoa monella, monella eri tavalla, liikkumista/siirtymistä jalkojen (ja kepin/keppien/käsien/tukien tai muiden apujen) varassa, puristusvoimia, käsien hienomotoriikkaa "palikkatestillä" - taitaa olla Box and Block tuon testin virallinen nimi - ja keuhkojenkin toimintaa puhallustestillä. (Lisäksi on lymfakäsitelty jalkoja mutta siitä ei sen enempää ole kerrottavaa nyt :))

Näistä tasapainotestauksien ja liikkumis-/siirtymistestien tulokset ovat melko lailla vaatimattomia kuten arvata saattaa. En tarkempia tuloksia ole saanut näistä (pisteitä ei vielä laskettu kokonaan yhteen), mutta kuulemma pistemäärän perusteella voisi tehdä suosituksia apuvälineistäkin. Käsien puristusvoimat ovat ikätasoisesti heikolla tasolla oikean käden ollessa nyt paljon huonompi mitä vasen käsi on (ei tullut yllätyksenä, tuossa on tuo rannevaivakin pahana), samoin "palikkatestin" tulokset eivät olleet mitenkään kovin hyvät ikätasoisesti. Kädet väsyvät äkkiä ja menevät kömpelöiksi.

Mutta jotain hyvääkin! :D Keuhkojen puhallustestin tulos oli selkeästi parempi kuin ikätasolla, tämä uusittiin muutamankin kerran ja kyllä se vain näin on. Jotain on siis tehty oikeinkin ajan mittaan kuntoutuksessa tai sitten mulla vaan on luonnostaan vahvat keuhkot ja hengityselimistö, veikkasipa ystävä sitäkin, että mun laulu-/karaokeharrastus on auttanut pitämään keuhkot vahvoina :D Hyvä näin! Jossakin vaiheessa mulle tehdään kävelytestikin taas, mutta sitä ei ole nyt tehty, kun jalkojen nivelissä on ollut hankala tilanne.

Aiemmin kirjoittelin siitä, että mulle tehtiin kiireellinen lähete oikean polven röntgeniin ja magneettikuvaukseen. Näihin tuli aika tuonne kesäkuun alkuun. Mitään poli- tai soittoaikaa ei samaan paperiin ollut merkitty mutta sekin selvisi myöhemmin, että ortopedille on tulossa myös aika kunhan kesäkuun ajanvarauskirjat saadaan auki. Katsotaan, tuleeko aika samalle viikolle vai meneekö myöhemmäksi - sekään ei haittaa, koska sitten on tulossa kuntoutusosastopätkä myöskin ja jos olen vaikka jo samaan aikaan sairaalassa, sieltä voi hyvin livahtaa välillä käymään ortopedin juttusillakin.

Tällä viikolla kuntoutusylilääkäri tosiaan soitti yllättäen, mikä oli hieno juttu. Hän kyseli vointia ja sitä, miten olen kyennyt avokuntoutukseen (allas- ja fysioterapia). Olivat miettineet osaston fysioterapeutin kanssa mun tilannetta siltä kantilta, miten osastojaksosta hyödyn eli lähinnä miten kykenen kuntoutukseen ja onko viikon-parin kuntoutusjaksosta mulle miten hyötyä ja kuntoutusylilääkäri kyseli tästä hiukan myös mun mielipidettä. Totesin, että toki nyt oikean polven vuoksi on ollut muutaman viikon ajan erityisesti hankalampaa, mutta siitä huolimatta olen käynyt koko ajan noissa avoterapioissa ja kyllä muutenkin kaikin keinoin pidän kiinni liikunta- ja toimintakyvystäni ja mielelläni kyllä osastolle tulen myöskin.

Todettiin siinä puhelun aikana, että onhan se kuitenkin hyvä, että kuntoutusta voidaan tehdä osasto-olosuhteissa kaiken varalta ja sovittiin nyt niin, että kesäkuussa myöskin menen ainakin viikoksi osastolle. Jos on tarpeellista ja pystyn kuntoutukseen myöskin, olen toisenkin viikon, mutta se katsotaan sitten siellä.

Itse mä mietin, että jos näyttäisi siltä, että  tässä vaiheessa osastokuntoutus on jo viikon jälkeen mulle liian haastavaa, kysyisin, voisiko toisen jakson saada järjestymään vaikkapa ihan loppuvuoteen, jolloin saataisiin taas kokonaistilanne kunnolla selvitettyä ja mulle voitaisiin siinä samalla päivittää taas kuntoutussuunnitelmakin, koska se on voimassa ensi vuoden alkupuolelle. Kuntoutussuunnitelmaan kun kuitenkin tarvitaan selkeä mutta kokonaisvaltainen näkemys sen hetkisestä tilanteesta koko kehon ja kaikkien sen toimintojen - ja muutenkin koko elämäntilanteen sekä sosiaalisen tilanteen, vammaispalveluiden jne - osalta. Tuo suunnitelma on oleellisen tärkeässä osassa kuntoutusta mietittäessä tai suunnitellessa varsinkin silloin, jos potilaalla on vaativan lääkinnällisen kuntoutuksen tarve ja monia eri sairauksia tai vaivoja mutta toki muutenkin. (Suositankin jokaista, jolla on monimutkainen tai eri aloilla pirstaloitunutta hoitoa vaativa terveystilanne, pyytämään hoitavalta lääkäriltä tai taholta kuntoutus- ja hoitosuunnitelmaa tai lähetettä paikkaan, jossa suunnitelma voidaan tehdä. Jokaisella potilaalla on oikeus saada pyydettäessä tällainen suunnitelma.)

Täyttelin eilen illalla jo jonkin verran kuntoutusosastolle tuloa varten pyydettyä "kartoituskyselyä" tai taustatietoja. Siinä kysyttiin käytännössä koko tämänhetkinen vointi ja elämäntilanne yksityiskohtaisesti ja monelta eri kantilta. Hoitojakson tavoitteiksi tällä hetkellä mietin toki mulle soveltuvaa kuntoutusta mutta myös koko kehon tämänhetkisen tilanteen kartoitusta/hoitosuunnitelman (tuo ainakin, jos kuntoutussuunnitelmaa päivitettäisiin vasta loppuvuodesta) päivitystä kokonaisvaltaisesti, sekä nivelten että tiettyjen muidenkin asioiden osalta niin, että kaikki saadaan kirjattua huolellisesti ylös.

Ortopedi mietti myös aiemmin mun apuvälinetilannetta ja sitä, onko mulla kaikki ne apuvälineet, joista hyötyisin, joten tätäkin varmaan voisi ehkä vielä miettiä lisää. Ehkäpä varmaankin myös avustajan tarvetta, koska tätä mietti yksi mun fyssareistakin aiemmin jo. Jotenkin oon pitänyt tähän saakka vain tärkeänä, etten tarvitsisi avustajaa missään ja oon pitänyt yhtenä kuntoutustavoitteenakin tavallaan sitä, etten tarvitsisi avustajaa, mutta kaipa tuotakin on hyvä edes miettiä tuolla ammattilaisten kanssa. Tuossa nyt oli ainakin jo alkua osastojakson tavoitteille. Sittenhän siellä päästään pohtimaan asioita lisää.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Toivottavasti blogilla oli hyvä kiinteyttävä vaikutus tai se säväytti muuten jollakin tavalla! ;) Jokainen kommentti ja mielipide on arvokas, mutta en kuitenkaan julkaise asiattomia ja provosoivia kommentteja, joilla ei selkeästi ole muuta tarkoitusta kuin yrittää aiheuttaa mielipahaa joko minulle tai muille blogin lukijoille. Mietithän ensin, mitä kirjoitat. Arvostan eniten kommentteja, jotka annetaan reilusti ja avoimesti omalla nimellä ja tällaiset kommentit tulevat varmemmin julkaistuiksi.