Kuva

Kuva

sunnuntai 12. huhtikuuta 2015

Jumppaa matkalaukkuvyön kanssa

Aivan mahtava ilma on ollut tänään! 

Vaikka olikin aamulla molemmat lonkat, vasen polvi ja nilkkakin todella kipeänä ja oikeaan lonkkaan säteili kipulääkkeistä huolimatta tuttuja puukoniskuja jostakin lantiosta lähtien, sitkeästi vaan oon ollut ylhäällä ja sopivasti liikkeessä. Ekstrakipuilut johtuvat varmaan lähinnä nyt perjantain fysioterapiasta, lihaskalvokäsittelyistä, kävelystä ja muista. Mustelmille oli reisi myös mennyt lihaskalvokäsittelystä, mutta siitä mun fyssari varoittikin ja muutenkin kun oon aika mustelmaherkkä, ei tuo mua yllättänyt.

Päivällä käytiin äänestysreissulla ja samalla myös pikaisesti piipahdettiin marketissa ostoksilla. Hurjaa äksöniä jälleen kerran, eipä tule juuri koskaan missään marketissa käytyä nykyään :D Ostin "jopa" muutamia kauneusjuttuja sekä värikkäitä sukkia. Selkeästi on mulla nyt tarve väreihin, jotka antavat iloa ja energiaa!



Sama huomio kuitenkin tuli tuosta reissusta kuin aiemminkin: isojen marketien käytävät tahtovat olla mulle turhan pitkiä käveltäväksi/pitkään seistäväksi. Johonkin pitäisi päästä välillä oikomaan jalkoja ja selkää, ihan siis makaamaan. Nyt onkin mielenkiintoista nähdä, miten jaksan ja voin 
kuntoutuksessa 21.4. alkaen 11 päivää, kun Peurungan käytävät ovat pitkiä ja niitä on pakko kuljeskella edes takas päästäkseen milloin mihinkin paikkaan... Ja on allasterapiaa tiedossa ym. No, onneksi on ainakin apua lähellä, ja sittenpä nähdään ihan realistisesti mun tämän hetken vointi ja kunto. Onneksi siellä myös pääsee huoneeseen välillä lepäilemään ja kaiken kaikkiaan kyllä odotan tosi paljon tuota jaksoa, siitä saa tosi paljon myös henkisesti.

No mutta, tänään harjoitutin muutenkin tätä fysiikkaa kuin "vaan" marketissa kävelemällä: tein tuolla meidän terassilla fyssarin mulle viimeksi neuvomia liikkeitä. Kyllähän tuo huvittaa, köyttää nyt itsensä matkalaukkuvyöllä pylvääseen... :D :D 



Nuo kaksi liikettä ovat kuitenkin todella tehokkaita ja samalla haastavia mulle, jalat alkaa täristä ja vatkata tosi nopeasti, vaikka liike on molemmissa todella pieni. Pitää oikein kieli keskellä suuta tehdä ja olla tarkkana, että ei tulisi mitään ylimääräistä kipua enkä kaadu/lysähdä maahan, kun mulla todella herkästi lonkissa ja polvissa kipua ja muljahtelua tulee "normaalin" kivun lisäksi ja oikea jalka muutenkin on niin voimaton lötkö.

Näitä liikkeitä pitää nyt tehdä ennen Peurunkaa ja raportoida meilitse mun  fyssarille (siis ei Peurungan fyssarille vaan tälle "omalle"), onko näistä mitään iloa a) herättämään mun oikean lonkan lihaksia sekä pakaraa - että niihin saataisiin oikeasti jotain eloakin (mitä on yritetty kohta vuosi!) ja b) alaselkäkivun hallinnassa. Onpahan sitten kokeilussa myös selkäliike, niin voi kertoa fysiatrian polillakin toukokuussa heidän fyssarilleen, että on jo selkäjumppaakin tehty... :)

Kun saisi jotenkin edes lihasvoimaa jotenkin ylläpidettyä tai parannettua, se auttaisi ihan hirveästi kaikkeen alakropan toimintakykyyn. Hirveästi tahtoa tämä yrittäminen ja treenin sitkeä jatkaminen vaatii kyllä, kun tuloksista ei ole mitään varmuutta. Mutta jos ei yritä, ei ainakaan saa mitään tuloksia, joten mä vaan jatkan, yritän ja teen! Kunhan en vaan kovin kipeydy, se aina näiden harjoituksien tekemisissä ja jälkivaikutuksissa on niin "hänessään." Yhtään ylimääräistä kipua en todellakaan tarvitse.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Toivottavasti blogilla oli hyvä kiinteyttävä vaikutus tai se säväytti muuten jollakin tavalla! ;) Jokainen kommentti ja mielipide on arvokas, mutta en kuitenkaan julkaise asiattomia ja provosoivia kommentteja, joilla ei selkeästi ole muuta tarkoitusta kuin yrittää aiheuttaa mielipahaa joko minulle tai muille blogin lukijoille. Mietithän ensin, mitä kirjoitat. Arvostan eniten kommentteja, jotka annetaan reilusti ja avoimesti omalla nimellä ja tällaiset kommentit tulevat varmemmin julkaistuiksi.