Kuva

Kuva

keskiviikko 11. maaliskuuta 2015

Taas pikkusen byrokratiaa

Täytyypä hiukan huvittuneena kirjoitella pari sanaa taas näistä paperihommista ja niihin liittyvistä kuvioista... Ettei vaan ois sairastaminen liian helppoa, täytyy tietysti myös aina muistaa nämä jatkuvat paperihommat ja kaikki niihin liittyvät jutut. Eli ei muutakun tervetuloa ja liity sinäkin saikkuklubiin! ;)

Värväsin alkuviikosta erään tervejalkaisemman henkilön toimittamaan mun uusimpia papereita, mukaanlukien viimeisin ortopedin kirjoittama laaja B-lausunto, työterveyteen. Olin lähettänyt paperit meilin liitteinä ja nämä piti tämän henkilön tulostaa, poistaa meili sitten heti liitteineen (tietoturvan vuoksi) ja viedä työterveyteen. Näin tämä henkilö tekikin ja ajattelin, että jee, nyt on työterveydessäkin vihdoin kaikki viimeisimmät paperit.

Eilen iltapäivällä oli puhelin soinut, en ollut tätä kuullut ja soitin työterveyteen takaisin. Soittaja oli ollut työterveyden vastaanottohoitaja ja hän sanoi, että hänet pyydettiin soittamaan, että työterveyslääkäri kaipaa vieläkin paria paperia, mukaanlukien ja erityisesti se mun viimeisin B-lausunto. Että se tarvitaan, ennen kuin lääkäri voi kirjoittaa meille töihin A-todistuksen. Eli sen normaalin lääkärinlausunnon, jossa on vaan sairausloman kesto todettu ilman sen kummempia terveystilaselvityksiä.

Minä sitten ihmettelin, että ööö, täh, eikös nämä kaikki paperit juuri tuotu mun puolesta työterveyteen? Tähän hoitaja: "joo tuotiin kyllä jotakin, mutta siinä oli vaan yksi epikriisi kolmeen kertaan tulostettuna." No ei hitto, tämä mun "apulainen" oli tulostanut vaan yhden liitteistä mutta kolmeen kertaan :D Sanoin että no tämä hoidetaan kuntoon mahdollisimman pian, täytyy tuoda paperit uudelleen työterveyteen heti huomenna... :D

Kun kerroin sitten myöhemmin "apulaiselle" mitä oli käynyt, oli hän aivan hermona ja sanoi, että hän ei kyllä tästä lähtien mitään mun papereita toimita enää minnekään. Mä naureskelin, että  pitää olla vähän huolellisempi ja katsoa, mitä niissä liitteissä on ennen kuin niitä tulostelee huolimattomasti... Myöhemmin hän kuitenkin vielä kävi ottamassa tarvituista papereista kopiot ja tänään kävi uudelleen mun puolesta työterveydessä viemässä puuttuvat paperit. Nyt oli mukana kaikki tarvittava  :D Pikkusta säätämistä vaan...

Tänään sitten jo soitettiin työpaikan HR:sta, että mitenkäs se nyt on, jatkuuko mulla vielä sairausloma, kun heillä on tieto ollut vain helmikuun loppuun saakka. Että jos jatkoa (A-todistusta) ei ole heille toimitettu, mulle maksetaan automaattisesti palkka. Mä sitten siihen, että no kyllä se A-todistuskin on teille tulossa, mutta tässä on vaan ollut melkoista sähläystä näiden kaikkien papereiden suhteen, kun lausuntoja on pitänyt odotella ja toimittaa eri paikkoihin, että... Laittoivat nyt ylös johonkin, että seuraavaan kolmeen kuukauteen ei ainakaan mulle palkkaa makseta ja odottavat tuota mun työterveyslääkäriltä tulevaa A-todistusta.

Että näin on helppoa ja nopeaa useimmiten tämä tiedonkulku, asioiden viestittäminen ja tiedottaminen eri tahojen välillä! :D

Eilen selvittelin myös hirveän läjän papereita, kun keräsin ensi viikon fysiatrin vastaanottoa varten viime syksystä saakka kaikki mun epikriisit, lausunnot, kuvat, fysioterapiapalautteet ja -ohjeet sekä kuntoutusselosteet ym. yhteen nippuun. 



Tähän vielä lisäksi mun oma laaja selvitys mun vioista, vammoista ja oireista, suvussa esiintyneistä vioista, vammoista ja oireista sekä monisivuinen esiselvityskysely. Toivon todella, todella hartaasti, että fysiatrin aika on pidempi kuin 20 minuuttia, eihän tätä koko hässäkkää muuten mitenkään ehditä tuollaisessa ajassa selvittää! Ehkä siellä on kuitenkin perehdytty mun sairaushistoriaan ja kun ortopedin tekemä konsultaatiopyyntökin oli aika lailla kattava ja tyhjentävä, luulisi, että ymmärtävät polilla, että nyt on haastava selvittely tiedossa. Tai sitten eivät. Olen kyllä valmistautunut tietyllä tavalla myös taisteluun. En lähde vastaanotolta, ennen kuin tietyt asiat on selvitetty tai ellei vähintään selkeämpiä jatkosuunnitelmia ole tehty. Ei tästä muuten tule yhtään mitään.

Että kyllä on helppoa tämä sairastaminen, täällä sitä vaan nautitaan olosta kaiket päivät, voidaan älyttömän hyvin ja eletään helposti, laiskasti ja leveästi yhteiskunnan rahoilla. Ja kilin kulkuset! Mä tekisin melkeinpä mitä tahansa muuta kuin kaikkea tätä, mitä tässä nyt onkaan meneillään.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Toivottavasti blogilla oli hyvä kiinteyttävä vaikutus tai se säväytti muuten jollakin tavalla! ;) Jokainen kommentti ja mielipide on arvokas, mutta en kuitenkaan julkaise asiattomia ja provosoivia kommentteja, joilla ei selkeästi ole muuta tarkoitusta kuin yrittää aiheuttaa mielipahaa joko minulle tai muille blogin lukijoille. Mietithän ensin, mitä kirjoitat. Arvostan eniten kommentteja, jotka annetaan reilusti ja avoimesti omalla nimellä ja tällaiset kommentit tulevat varmemmin julkaistuiksi.