Kuva

Kuva

perjantai 29. toukokuuta 2020

Vihdoin!

Whazzuuup? Mä koitan nyt ensimmäistä kertaa tehdä tän postauksen tällaisella puheentunnistusohjelmalla. Korjaan sitten lopuksi nää tekstit sellaiseen kuntoon, että tän voi julkaista ilman ihmeellisiä kirjoitusvirheitä 😊

Nyt vihdoinkin pystyy sanomaan tämän mahtavan asian: leikkauspäivä on tiedossa! Se tulee onneksi nyt ennen kesälomaa: kesäkuun alkupuolella mut leikataan ja on hienoa, että samat leikkaavat lääkärit ovat puikoissa, joiden piti olla tekemässä leikkaus alunperinkin. Samalla tavalla nyt on myös varauduttu pidempään sairaalassaoloaikaan kuten myös siihen, että tarvitsen paljon apua enkä oo mikään Fast Track -potilas vaan oon hidas toipumaan. 

Tänään myös soitteli erikoistuva fysiatri liittyen mulle vastikään tehtyyn ENMG-tutkimukseen. Niitä tuloksia ei ollut löytynyt kyllä mistään kuten ei koko käyntitekstiäkään 😂🙈 Mutta toivotaan, että tutkimus oli ylipäätään tehty oikein ja että se tulos oli sellainen, mitä silloin kuulinkin tutkimusta tehdessä - siis että mitään ihmeempää kuin vanhoja hermovaurion jättämiä jälkiä ei olisi ollut näkyvillä. Sitä myöten ei siis pitäisi olla mitään akuuttia, mikä pitäisi hoitaa ennen olkapääoperaatiota, mutta hiukan on kuitenkin outoa, ettei tutkimustuloksia ole missään ja muutenkin kyllä itse tutkimus oli hiukan hmm... Häsläystä. Erikoistuva fysiatri sanoi kuitenkin vielä selvittävänsä, mihin se tutkimustulos/lausunto on oikein jäänyt. 

Erikoistuva kertoi myös kuntoutusylilääkärin tuumailleen, että jos kirurgit vaan antavat luvan, niin mä mahdollisesti menisin sitten ortopediselta osastolta suoraan jo sitten viikon päästä leikkauksesta - jos nyt vaan kunto on tarpeeksi hyvä - tuonne kuntoutusosastolle eteenpäin toipumaan. Kyse on osittain myös siitä, että miten se käsi mulla sitten toimii ja onko siihen minkälaiset luvat liikutella. 

Mun mielestä joka tapauksessa idea on hyvä mennä sinne kuntoutusosastolle, koska siellä voidaan kokonaistilannetta kartoittaa ihan eri tavalla kuin pelkästään ortopedisella osastolla ja voidaan myös samalla koostaa tarvittavat jatkosuunnitelmat ja lausunnot eteenpäin kuntoutussuunnitelman ym. kera Kelalle ym. Mun kokonaisvointia toimintakyvyn kera voidaan tarkkailla siellä tarkemmin ja sen mukaan miettiä sitä jatkokuntoutustilannetta, tarviiko esim. jotakin kuntoutusta enemmän ja esimerkiksi intensiivisempää laitoskuntoutusta ym. 

Joka tapauksessa olen sitä mieltä, että ei pelkästään voi katsoa sitä oikean käden toimivuutta nytkään vaan koko kroppaa nivelineen, koska mulla on aina semmonen tilanne näiden leikkausten jälkeen, että koko toimintakyky menee paljon huonompaan aluksi kuin mitä se oli ennen leikkausta. Jostakin syystä mulla esimerkiksi jalat - vaikkei siis mitään hermovaurioita tai tulppia tulisikaan - jokatapauksessa herkästi toimivat alkuun huonommin, tulee lihasheikkoutta, nivelet lumpsuvat minne lystäävät jo hyvin pienen ajan jälkeen, kun heti leikkauksen jälkeen ei alkuun pysty jalkeilla olemaan. Eli sitä apua ja kuntoutumista tarvii joka tapauksessa aika paljon ja kun mun täytyy pystyä kävelemään muutamia askeleita ennen kuin kotiutuskuntoinen, on senkin vuoksi kuntoutusosasto oikein hyvä paikka siirtyä myös vielä sieltä ortopedisen osastolta suoraan kuntoutumaan. Toivon että se onnistuu, eikä siitä tuu mitään vääntöä enää. En jaksaisi alkaa taistelemaan heti leikkauksen jälkeen mitään asioita, mutta sitähän ei aina tiedä, että miten asiat sitten lopuksi menevät. 

Joka tapauksessa on tosi helpottavaa tietää, että leikkaus on tulossa ja vihdoin sitä apua saatavilla mitä mä tarviin. Oon aivan täysin valmis siihen leikkaukseen ja niinkuin mä viimeksi kirjoitin, olisi ihan hirveää odotella leikkausta yli kesän. Onneksi ei tarvitse. Oon tosi kiitollinen hoitaville lääkäreille, että tämä tilanne on hoitunut näin hienosti ja se leikkauspäivä nyt on tulossa. Kunhan nyt vaan pysyy muuten terveenä, emmekä minä tai läheiset saa mitään ihmeellisiä tauteja tässä välissä, että se leikkaus onnistuu. Muutenhan se pitäisi tietysti perua, varsinkin jos itse olisin kipeänä.

Mitään ihmeempää tässä nyt ei muuten sinänsä oo tapahtunut ja kuulumisia ei sen ihmeempiä ole. Lapset on olleet vielä etäkoulussa, koska oon todetusti riskiryhmää, ja eipä tässä enää montaa päivää olekaan, kun heilläkin alkaa jo kesäloma. Sitä on kyllä paljon odotettu! Lukuvuosi on ollut antoisa mutta rankka ja nyt keväällä hyvin erikoinen, ainoa laatuaan. Hiukan on ollut ikävää, että lapset eivät niin paljon kavereita ole pystyneet nyt näkemään muuta kuin sitten ulkona jonkun verran välimatkojen päästä, mutta tilanteeseen he ovat sopeutuneet ihmeen hyvin kuitenkin. He ymmärtävät kyllä, mikä mun terveystilanne on ja miten tärkeää on saada leikkaus onnistumaan. 

Loma tulee kyllä tarpeeseen varmasti kuitenkin kaikilla ja mä toivon, että oma leikkaus tietysti menee kuten pitää. Jos ei onnistu muuten tehdä blogitekstejä niin ainakin tällä tavalla puheentunnistuksen kanssa se onnistuu. Mulla on myös tarkoitus tuonne "Hannastiina H" -nimiselle Youtube-kanavalle kuulumisia kertoa ihan videoiden muodossa, jos ei jaksa tai pysty sen enempää blogitekstejä kirjoittelemaan puheentunnistuksellakaan. Myös Instagramissa @hooastee -nimellä löytyy kuulumisia, päivittäinkin. 

Isommasti seuraavan kerran mä varmaan raportoin tilanteista sitten vasta sieltä keskussairaalasta, kun leikkaus on tehty. Toivokaamme, että kaikki menee hyvin 😊❤️

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Toivottavasti blogilla oli hyvä kiinteyttävä vaikutus tai se säväytti muuten jollakin tavalla! ;) Jokainen kommentti ja mielipide on arvokas, mutta en kuitenkaan julkaise asiattomia ja provosoivia kommentteja, joilla ei selkeästi ole muuta tarkoitusta kuin yrittää aiheuttaa mielipahaa joko minulle tai muille blogin lukijoille. Mietithän ensin, mitä kirjoitat. Arvostan eniten kommentteja, jotka annetaan reilusti ja avoimesti omalla nimellä ja tällaiset kommentit tulevat varmemmin julkaistuiksi.