Kuva

Kuva

perjantai 19. joulukuuta 2014

Lonkka- ja selkälausuntoja

Täytyy vielä tässä ennen joulunviettoa päivittää viimeisimmät kuviot tästä "lonkkasaagasta..." Ajatukset pyörii juuri nyt taas ihan liikaa kaikissa lausunnoissa, joten puranpa ne pois mielestä myöskin. Ei tästä olemisesta muuten tule yhtään mitään ja varmaan mietin muuten taas yön pimeinä tunteina kaikkea.

Papereita joka lähtöön taas kerran...


Tällä viikolla, maanantaina muistaakseni, mä sain vihdoin kuntoutuksen maksusitoumuksesta mulle - siis potilaalle - osoitetun kappaleen. Sen saaminen oli hyvä juttu (täytyy heti maanantaina soitella jatkosta Peurunkaan), mutta muut pyytämäni paperit olivat vieläkin jossakin eivätkä tulleet tuon maksusitoumuspaperin ohessa.

Oon joutunut näitä papereita kyselemään polilta marras-joulukuun aikana jo useaan otteeseen ja kun niitä ei vielä keskiviikkonakaan näkynyt, soitin sitten kuudetta (!) kertaa kysyäkseni, missä ne oikein viipyvät, lääkärinlausuntoakin kun oon jo kuukauden verran kaivannut... Mukava osastonsihteeri pahoitteli tilannetta ja tarkisti, mikä kestää. "Tässä lukee, että älä lähetä papereita ennen kuin selän magneettikuvauksen lausunto on tulostettu." No minä ihmettelin asiaa ja sanoin, että "no etkö voi sitten nyt sitä lausuntoa tulostaa?" Ihme juttu, miksi tuota tulostamista piti muka näin kauan odotella :) Osastonsihteeri sitten tulosti paperin samantien ja katsoi, että muut paperit olivatkin jo lähtövalmiina. 

Tänään mä sitten vihdoin sain paperit, joita olin pyytänyt alunperin jo joskus marraskuun loppupuolella. Siinä oli pari epikriisiä, lääkärinlausunto ja selän magneettikuvauksen tulokset. Selän magneettikuvauksen tuloksissa ei ollut mitään tekonivellonkan oireita selittävää, mutta on mulla jotain muita muutoksia selässä kyllä. En niitä tähän kirjoita sen tarkemmin, mutta mitä nyt vähän googlettelin tuosta monimutkaisesta "lääkärislangista", jonkinlaisia tulehdustiloja mulla on saattanut olla tai ehkä on vieläkin joissakin kohdissa selkänikamia, samaten kulumia ja löytyipä yksi pieni hemangioomakin tai rasvasaareke, radiologi ei ilmeisesti ollut varma kummasta kyse (tosin kun googlettelin, se ei ole vakava juttu eikä vaadi hoitoa). Myös SI-nivelessä on muutoksia. Mun fyssari on koko ajan miettinytkin, onko SI-nivelen (ja muutenkin selän) tilanne mulla millainen, ja epäillytkin että tietyt oireet saattaisivat johtua myös selästä. Aika hyvin on kyllä arvellut - tai tiennyt! 

Noh, nytpä tiedetään selänkin tilanne, täytyy jutella noista tuloksista myös fyssarille vuodenvaihteen jälkeen. Vähän jäi vaivaamaan nuo tulokset, mutta eipä niissä kai kummempaa tällä erää kun ortopedi ei niistä erikseen mitään puhunut. Tosin lonkan oireita selvittäviä juttuja kuvauksella haettiin, selkään liittyvät asiat ovat muutenkin ihan toinen juttu eikä niitä ollut tarkoituskaan yhtään enempää käsitellä.

Noissa muissa papereissa oli sitten mm. kirjoitettu, että "potilaan tila ei ole kliinisesti edennyt", "ei ole työkykyinen" ja sitten tietysti jo todetut asiat - "Dysplastinen lonkkaprotetisaatio. Protetisaation jälkeen lonkan fleksio jäänyt heikoksi ja lonkka kivuliaaksi." Ja todetut tutkimustulokset - ei mitään lonkan oireita selittävää noissa tutkimustuloksissa. Muuten on kyllä jo aiemmin todettu, että mun anatomia on ollut poikkeuksellinen ja se yhdistettynä leikkaustekniikkaan saattaa myös vaikuttaa nykytilanteeseen. 

Mutta sitten mua jäi jotenkin vaivaamaan tämä lause: "Leikkauksella emme pysty tilannetta parantamaan." En toki mitään uutta leikkausta toivo, kuka toivoisikaan, mutta tarkoittaako tuo lause nyt sitten sitä, että jos jostakin syystä laitoskuntoutuksessa ei saataisi lonkalle parempaa toimivuutta, se jäisi tällaiseksi, huonoksi? No, ehkei tuota kannata vielä miettiä kun kuntoutusta ei vielä oo edes ollut. Mutta pakko sanoa, että huolestuttaa vähän, kun tämä mun tilanne on junnannut samantyypisenä jo näin pitkään. Viimeinen lause uusimmassa epikriisissä (tai mikä lausunto tuo onkaan) on kuitenkin lohdullinen: "Maaliskuussa allekirjoittaneelle joka tapauksessa tulossa kontrolliin." Ja sitä ennen on kuntoutuksessakin moniammatillinen hoitohenkilökunta mun apuna, jolle voi myös purkaa näitä kaikkia ajatuksia ja näkevät mun tilanteen myöskin ihan jokapäiväisen liikkumis- ja toimintakyvyn kannalta.

Vasemmasta lonkasta ei muuten ollut mainittu papereissa mitään, vaikka puhelimessa siitä puhuttiinkin. Ehkei ollut tarkoituskaan, sekin on oma juttunsa. Nyt vaan pitäisi saada tuon oikean tekonivellonkan toimivuutta ihan ensin paremmaksi, se on prioriteetti numero 1 niin mulle kuin varmasti ortopedillekin.

Semmosta. No niin, heti vähän helpotti kun sai kirjoitettua ajatuksia pois mielestä pyörimästä :) Lopuksi vielä yksi mukava juttu kuitenkin tältä päivältä: mä sain tänään ne uudet silmälasit! Nyt näkee hyvin taas kun katselee vaikka sohvannurkasta telkkaria, ei tarvitse siristellä :) Muutenkin nuo lasit on tosi kivat, tykkään!



Ja kivaa on myös se, että meidän koko perhe on nyt vapaalla seuraavat pari viikkoa. Tiedossa jouluiloa, sukulointia, ystäviä, kiireetöntä aikaa ja yhdessäoloa ❤️

2 kommenttia:

  1. Hienoa, että se kuntoutusasia onnistuu!!

    Tuosta selkäkuvasta. Toki niistä kannattaa jutella ammatti-ihmisten kanssa, mutta ei tuo välttämättä tarkoita mitään. Sitähän on tutkittukin, että kun on magneettikuvattu täysin oireettomien ihmisten selkärankoja, niin monilta on löytynyt muutoksia. Eivät ne siis välttämättä ole mitenkään haitaksi. Toki tuo kannattaa selvittää. :)

    Ihanaa joulunaikaa sinne! <3

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Joo, ei mua tuo selkäkuva niin häiritsekään, muualla on pahemmat ongelmat tuohon verrattuna :)

      Sinne myös oikein hyvää ja toivottavasti myös rentouttavaa joulua! <3

      Poista

Toivottavasti blogilla oli hyvä kiinteyttävä vaikutus tai se säväytti muuten jollakin tavalla! ;) Jokainen kommentti ja mielipide on arvokas, mutta en kuitenkaan julkaise asiattomia ja provosoivia kommentteja, joilla ei selkeästi ole muuta tarkoitusta kuin yrittää aiheuttaa mielipahaa joko minulle tai muille blogin lukijoille. Mietithän ensin, mitä kirjoitat. Arvostan eniten kommentteja, jotka annetaan reilusti ja avoimesti omalla nimellä ja tällaiset kommentit tulevat varmemmin julkaistuiksi.